söndag 20 mars 2016

Blogginlägg: 3 Textsamtal planering, genomförande, utvärdering.

Jag fick förklarat för mig när vi planerade textsamtalet att eleverna har dåliga erfarenheter från tidigare boksamtal ledda av vfu-studenter. Jag hade valt att läsa en egenskriven novell och lät därför min LLU:are läsa och godkänna den innan jag gick vidare i planeringen.

När vi sedan planerade vilken tid på dagen samtalet skulle hållas funderade vi på att lägga det på den första lektionen för dagen men bestämde oss för att lägga det på den schemalagda svensklektionen efter lunch. Detta för att eleverna då är inställda på att ha just svensklektion.

Innan samtalet ritade jag upp och kopierade tankekartor som sedan eleverna skulle använda sig av. Deras uppgift var att beskriva huvudkaraktären så noga de bara kunde och vid vissa bubblor skrev jag förslag på vad de kunde skriva där. Exempelvis ålder, kläder och relationer. Eleverna var tvungna att använda sig av dessa tankekartor. Dels för att jag ville samla in dem efter samtalet och se hur de tänkt men också för att det skulle underlätta för dem att skriva ner sina tankar och göra dem mer konkreta.

Jag delade ut texten till eleverna men valde att läsa den högt. Detta för att alla skulle ha chansen att  diskutera samtidigt och de kunde då välja att antingen bara lyssna eller själva följa med i texten. Jag ställde sedan den övergripande frågan: "Vem är huvudkaraktären och vad gör hon/ vart är hon påväg?" Eleverna fick gruppvis som de satt (en grupp om 2 och två grupper om 3 ) diskutera denna fråga med varandra och tillsammans fylla på tankekartan med bubblor. Jag gick mellan de olika grupperna och försökte lyssna in var de befann sig i diskussionen och utifrån det ställa mer specifika frågor om både huvudkaraktären och handlingen.

Efter cirka 20 minuter avbröt jag gruppsamtalen och tog upp diskussionen i helklass. Jag ställde nu de frågor jag ställt specifikt till vissa grupper och lät de elever som diskuterat dem mer ingående svara först innan jag lät någon annan svara. Detta för att ge möjlighet för alla att vara med i samtalet. Efter ytterligare 20 minuter avrundar jag samtalet genom att ställa den övergripande frågan igen "Vem är huvudkaraktären och vad gör hon/ vart är hon påväg? Jag går laget runt och låter varje elev säga någonting som vi kommit fram till. På så sätt knyter vi ihop säcken och sammanfattar texten som vi precis har läst.

Jag är mycket nöjd med mitt genomförda textsamtal. Samtalet flöt på och det blev aldrig tyst. Vid ett tillfälle kände jag att jag ställt en felformulerad fråga och försökte snabbt att föra över samtalet till något annat. I samtal med min LLU efteråt frågade hon om just detta eftersom hon märkte att jag snabbt lämnade ett ämne för ett annat. Hon sa då att man som lärare ofta hamnar i situationer som inte blev som man tänkt sig och att det nästintill omöjligt att inte hamna fel. Fokus borde inte ligga på hur man aldrig hamnar fel utan snarare på hur man så smärtfritt och så snabbt som möjligt tar sig därifrån. Vilket jag också kände att jag lyckades med.

Jag genomförde mitt textsamtal med 8 elever och till nästa gång skulle kanske fler tankar lyftas och uppmärksammas om samtalet utfördes på en till antalet större grupp.

Tankekartor som eleverna fick fylla i och använda som stöd
vid gruppdiskussionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar