onsdag 3 februari 2016

Har du skrivit denna?

I måndags var det min tur att leda ett textsamtal med en grupp elever. Jag velade en del innan jag valde ut vilken text jag skulle läsa men till slut var det ändå ganska självklart att det blev något jag skrivit själv. Eftersom texten delvis är baserad på människor som står mig nära och som behandlar något som för mig personligen är väldigt jobbigt var jag väldigt nervös innan samtalet drog igång. Men det hade jag inte behövt att vara. Eleverna tog uppgiften på allvar och gjorde helt fantastiska kopplingar till det de läste. Det var verkligen häftigt att få sin egen text tolkad på så många sätt som man aldrig kunnat tänka sig att man kunnat tolka den på. Jag tycker ju själv att jag sitter på de "rätta" svaren och blir på grund av det låst i dem. Jag var därför väldigt noga med att inte berätta något för eleverna om de bakomliggande händelserna till novellens existens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar