måndag 25 januari 2016

Blogginlägg 1 Skolbiblioteket.

Skolbiblioteken är litet men har ändå ett relativt stort utbud av skönlitterära verk. Det finns även gott om faktaböcker inom en mängd olika ämnen. Dock var alla faktaböcker inom ett ämne placerade tillsammans utan någon årskurs-uppdelning. Detta kan vara både positivt och negativt. De elever som tycker att de böcker som riktar sig till den aktuella årskursen är för lätta eller tvärtom för svåra kan känna en trygghet i att kunna hämta ut sin bok från samma hylla som resten av klassen. Risken att bli utpekad som annorlunda minskar. Men det kan också vara så att elever kan ha svårt att själva reflektera över vilka slags böcker de klarar av att läsa och kan ha svårt att hitta en bok som riktar sig till rätt nivå om de inte är uppdelade.

Biblioteket är bemannat av utbildad bibliotekspersonal varje måndag och tisdag mellan klockan 08:00-12:30. Detta kan innebära att eleverna har svårt att ta sig tid att besöka biblioteket. Det är inte inbjudande för spontana besök utan allt måste vara planerat. Lokalen är placerad centralt i skolans huvudbyggnad och borde därför vara en naturlig mötesplats. Pedagogerna på skolan har nyckel till biblioteket så skulle det vara så kan de elever som vill låna böcker även fast bibliotekarierna inte är där. Men då går de miste om experthjälp och guidning.

Eleverna har tillgång till två datorer där de kan söka efter böcker, information på nätet och skriva ut arbeten. Det jag saknade var fler soffor som bjöd in eleverna till att sitta ner, slappna av och läsa en bok.

Sammanfattningsvis är det ett mycket trivsamt bibliotek som trots att det är litet till ytan har ett stort utbud av böcker som riktar sig till olika åldrar och olika intressen. Eleverna har tillgång till kompetent och utbildad personal som dock, enligt min mening, skulle behöva befinna sig på skolan mer än två halvdagar i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar