fredag 15 januari 2016

Mitt boksamtal

Till mitt boksamtal valde jag att läsa de tre första kapitlen ur boken ”Allt om Karlsson på taket” författad av Astrid Lindgren. Denna bok valde jag dels för att det var min favoritbok under mellanstadieåren och för att det i det centrala innehållet i svenska står att eleverna ska presenteras för kända och inflytelserika barn- och ungdomsförfattare samt deras verk. 

Karlsson är en mycket omstridd karaktär och som tillsammans med lillebror figurerar som berättelsens huvudkaraktär. Många ställer sig frågan om Karlsson verkligen existerar eller om han bara är ett resultat av Lillebrors livliga fantasi. Boglind och Nordenstam (2010) Benämner honom bland annat som lurifax, låtsaskompis och påhitt.

Enligt Stensson (2006) är karaktärer centrala i en berättelse, de påverkar och påverkas av händelseförloppen. De väcker vår nyfikenhet och som läsare vill man förstå dem, exempelvis varför de agerar på ett visst sätt. Läsaren gör kopplingar till sig själv och sitt eget liv och växer genom läsningen tillsammans med karaktären. Jag vill ge eleverna strategier som hjälper dem att bygga upp teorier kring och förståelse för en karaktär.

Återkommande under mitt boksamtal var slutsatsen om att Karlsson inte finns på riktigt, något jag också ställde en fråga om. I slutet av boken framgår det att Karlsson existerar men utifrån de tre första kapitlen framstår han som en fantasifigur. De svar jag fick var bland annat att ingen annan ser honom och att han alltid har en anledning att åka hem precis innan Lillebrors familj ska träffa honom. Ett annat svar var att Lillebror använder Karlsson som en ursäkt för att komma undan med sina egna busstreck.

Eftersom Karlsson är en mycket färgstark karaktär som ofta väcker starka känslor var det lätt att behålla fokus på karaktärsbeskrivningar. Mina medstudenter jämförde sig ofta med Karlsson och de tog upp många skillnader, men hade svårt att hitta likheter. 

En tanke som kom upp efter att jag avslutat samtalet var att denna bok kan ligga till underlag när man ska diskutera hur man behandlar varandra i en kompisrelation. Karlsson är både manipulerande, självisk och ibland elak mot Lillebror.  Det är kanske inte så många barn som kan relatera till en flygande gubbe som bor i ett hus på taket men de flesta barn ingår i någon slags kompisrelation. Målet med ett sådant samtal skulle kunna vara att försöka förklara varför Karlsson beter sig som han gör eller varför Lillebror aldrig säger ifrån. 

En annan tanke som dök upp var att denna bok kan skulle kunna vara en ingång till andra böcker skrivna av Astrid Lindgren. Man skulle exempelvis kunna läsa Emil i Lönneberga och jämföra Emil och Karlsson. Varför anses Karlssons bus vara elaka och Emils charmiga? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar