söndag 20 mars 2016

Blogginlägg: 8 Allmändidaktiska faktorer och reflektioner

På den skola där jag genomfört min vfu sträcker sig spannet från förskoleklass upp till nionde klass. jag har varit i en sjätteklass med totalt 32 elever. Alla elever går i samma klass men är under alla lektioner förutom idrotten uppdelade i två grupper med en undervisande lärare i varje grupp. En uppdelning som leder till att lärarna har större möjligheter att tillgodose individuella behov samtidigt som de utför en pedagogisk och givande undervisning.

I det område som skolan ligger i är präglat av stora sociala och ekonomiska klyftor. Skolan blir alltså en mötesplats för människor med olika bakgrunder. Klasslärarna arbetar aktivt för att skapa en god gemenskap i klassen där eleverna ser bortom nationellt ursprung och/eller ekonomiska förutsättningar. Något som lyckats då eleverna också på fritiden umgås med varandra över de socioekonomiska gränserna. En god gemenskap där alla känner sig välkomna och trygga leder också till en god inlärning.

Relationen mellan elev och klassföreståndare är ömsesidigt respektfull. Eleverna känner sig mycket trygga med de båda lärarna som delar på klassen. Något som jag tror kan bero på att lärarnas aktiva och engagerande arbete med att skapa en god gemenskap. De åker på utflykter tillsammans och umgås på så sätt också utanför skolan. Också relationen mellan rektor och lärare är mycket god där båda parter litar på att den andra utför sin profession på ett korrekt sätt. Trygga relationer mellan alla aktörer på skolan leder till ett tryggt klimat för eleverna vilket är en förutsättning för inlärning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar