söndag 20 mars 2016

Blogginlägg 4 Skrivuppgift planering, genomförande, utvärdering.

I planeringsstadiet av min lektion om skrivande observerade jag klassen. Vad de skrev om och hur de skrev. Under min vfu-period arbetade hela klassen noveller och med hur vårt språk påverkar berättelsens utseende. Utifrån denna aspekt bestämde jag mig för att genomföra en övning som kallas för "Black poetry."
De färdiga dikterna som sattes upp
på klassrumsväggen.

Black poetry är en övning som går ut på att varje elev får en utriven sida från en bok. Uppgiften är nu att lämna kvar enstaka ord, satser eller meningar som sedan ska bilda en ny mening/nya meningar.  De resterande orden och meningarna som eleverna inte vill behålla stryks över med en svart penna.

Eleverna tog åt sig instruktionerna direkt och tyckte att det var en mycket rolig uppgift. Vissa elever bildade nya korrekta men lite skruvade meningar medan vissa elever valde att endast behålla känsloladdade eller ämnesspecifika ord vilket gav dikten en djupare dimension. När alla var klara fick de läsa upp dikterna för varandra i grupper om 3 och ge respons till varandra. Jag bad också eleverna att fundera kring varför de valt att behålla de ord som de behållt och de fick förklara för sina responskamrater.

Jag är nöjd med min lektion och även eleverna verkade vara nöjda. Det var en enkel igångsättningsövning till diktskrivning som också gav eleverna utrymme till att utforska och leka med det svenska språket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar